Jag godkänner att mitt IP-nummer sparas och att cookies används, för statistik och för att förbättra min användarupplevelse. Mer om cookies.
hamburger menu

10 tips för bilder på Facebook

Annonsering och publicering på Facebook kan superladdas med rätt bildval – det visuella är det som först fångar scrollarens uppmärksamhet, och en publicering med bra bild är mycket mer sannolik att delas.

1. Visa människor som använder dina produkter

Människor – särskilt ansikten – attraherar uppmärksamhet.

2. Välj människor utifrån din målgrupp

Visa bilder som varje publicerings målgrupp identifierar sig med, olika för varje målgrupp; använd Facebooks verktyg för att rikta annonserna.

3. Välj en relevant bild

Motivet bör hänga ihop med det du vill lyfta fram; om du ska marknadsföra ett vaccinprogram är en bild på glada ungdomar som grillar inte relevant, trots att de kanske är din målgrupp, inger rätt känsla och visar människor.

4. Håll texterna borta från bilderna.

Facebooks algoritmer uppskattar inte text på bild och kan straffa sådana annonser; mindre än 20% av bildytan bör täckas av text. Den ska förstås vara kort & relevant.

5. Fokusera på det intressanta

Skär bort oviktiga saker ur bilden så tittaren snabbt ser det viktiga. Tänk att användaren ska förstå budskapet utan att läsa texten.

6. Håll kvalitetsfanan högt

Pixliga, oskarpa eller bilder i fel förhållande sänker din kommunikation direkt. Du kan se vilken upplösning som rekommenderas av Facebook här.

7. Används förhandsgranskaren

Facebook har en funktion för förhandsgranskning. Titta hur dina annonser kommer att se ut. Tänk på att en del bilder kommer att visas på rätt små enheter.

8. Använd komplementfärger eller kontrastfärger som väcker uppmärksamhet;

en blåfärgad textruta med budskapet och en närliggande grön med din Call to Action, exempelvis.

9. Välj bilder med kontrast

ögat reagerar på färger, så en bild enbart i gråskala kan bli något anonym. Samtidigt blir en övermättad bild med hela regnbågen intensiv för hjärnan att ta in, så en överlag ljus bild med några färgklickar kan vara en bra balans.

10. Undvik blått-grått-vitt-svart som färgschema

Det är de färger som används av Facebooks eget grafiska gränssnitt och sorteras bort av den scrollande hjärnan. Om din profil bygger på de färgerna, använd ett foto för att dra uppmärksamhet till dig, eller komplettera med en kontrasterande färgklick som textruta.

Johannes Oscarsson

Rätt storlek för Insta med Pixlr

Använd onlineeditorn Pixlr-X för att enkelt beskära bilder så att de passar Instagrams olika format. För stora bilder blir luddiga; genom att leverera i rätt format från början blir bilderna bäst!

De dolda jämställdhetsfällorna du trillar i med bilder

Vilka som syns, och hur de avbildas, påverkar hur kommunikationen landar hos publiken. Om vi ser samma sak gång på gång nöts det in att det är så verkligheten ser ut, och kanske ska se ut. För att undvika gamla mönster och stereotyper kan du börja med de här klassiska fällorna.