Jag godkänner att mitt IP-nummer sparas och att cookies används, för statistik och för att förbättra min användarupplevelse. Mer om cookies.
hamburger menu

Så väljer du rätt bild

Det är ofta lättare sagt än gjort att välja rätt bild. Förhoppningsvis kan vi göra det iallafall lite enklare för dig med dessa fem knep.

1. Välj bilder som visar upp dig

Fotografierna ska visa vem du är, vad du står för och vem du riktar dig till.

2. Använd människor i bilderna

I många fall är de bästa bilderna de med människor i. Bilder med en människa, som tittar från kameran, låter läsaren identifiera sig med bilden. En människa som tittar in i kameran representerar någonting.
Folk som dina läsare kan identifiera sig med är en god idé. En ung målgrupp ger ett bättre känslomässigt svar på unga motiv, och vice versa.

3. En känsla skapar band

Bilder som ger en känsla som säkerhet, tillit, stabilitet eller handlingskraft är mer effektiv än ett landskap som bara är vackert. Ofta taggas bilderna med sådana värdeord.

4. Kvalitet är allt

Publiken är kräsen. En bild med låg upplösning eller för hård kompression, för grynig eller urvattnade färger sorteras bort av publiken – tillsammans med resten av artikeln. Det gäller även bilder som känns klichéartade eller daterade.

5. Håll en röd tråd

Hoppa inte planlöst mellan olika sorters stilar. Färg, filtrering, utsnitt, foton eller illustrationer – håll dig konsekvent.

Johannes Oscarsson

De dolda jämställdhetsfällorna du trillar i med bilder

Vilka som syns, och hur de avbildas, påverkar hur kommunikationen landar hos publiken. Om vi ser samma sak gång på gång nöts det in att det är så verkligheten ser ut, och kanske ska se ut. För att undvika gamla mönster och stereotyper kan du börja med de här klassiska fällorna.

Tio verktyg för effektivt fjärrarbete

När nu fjärrsamarbete är mer aktuellt än någonsin och många verksamheter har hela eller delar av personalen arbetandes hemifrån, behövs nya och bättre verktyg. Vi listar tio stycken för olika ändamål!