hamburger menu

5 strategier för rätt bildval

Hjärnan bearbetar bilder mycket snabbare än text. På mindre än en tiondels sekund formas det första intrycket av ditt material, så rätt bildval kan verkligen förhöja din kommunikation – och rätt visuellt intryck gör det troligare att informationen delas. Här är fem knep och strategier för att välja rätt.

1. Vet vad du berättar.

Vem är din målgrupp?
Varför behöver du berätta det här? Vad ska ges till målgruppen?
När i tid händer det? Idag, igår eller imorgon?
Vad är det som sägs?

2. Vet vem du är

Bildvalet ska hålla för att representera dig, ditt budskap och varumärke. Samtidigt är det din målgrupp som ska se bilden, inte du själv i första hand.
Kolla igenom eventuella varumärkes-riktlinjer och tänk igenom om bilden stämmer överens med hur du ska se ut för din publik. En för stor blandning av olika sorters bilder gör att kommunikationen blir otydlig. Helst ska läsaren direkt känna igen att innehåll kommer från dig, bara baserat på bildvalet.

3. Rätt bild på rätt plattform

Alla kanaler är inte samma och bör inte vara samma – ska bilden synas på en hemsida permanent eller en flyktig post på sociala medier? Båda är viktiga men kan ställa olika krav. Har ni en genomtänkt profil eller strategi för olika plattformar är det en bra startpunkt.

Rätt format och storlek är också relevant – ingen väntar på att din högupplösta bild ska hinna laddas i sociala medier-flödet, och rätt komprimering för rätt plattform gör att dina bilder laddas innan läsaren tappar intresset.

4. Använd rätt sökmotor för bilder

När du söker efter bilder med bildbanken drar du också nytta av våra algoritmer och optimeringar för att du ska hitta rätt bild snabbast möjligt.

5. Håll dig modern

Följ och notera hur stora spelare, som har liknande målgrupp, bildsätter och väljer bilder. Följ några kommunikationsbloggar och magasin och se vilka trender som verkar rimliga att ansluta till.

Johannes Oscarsson

Klassiska fel du gör i redigeringen

Lockelsen att förbättra ett foto med bildredigering är stor och många saker kan bli väldigt mycket bättre. En hel del saker kan bli väldigt mycket… annorlunda.

Tio verktyg för effektivt fjärrarbete

När nu fjärrsamarbete är mer aktuellt än någonsin och många verksamheter har hela eller delar av personalen arbetandes hemifrån, behövs nya och bättre verktyg. Vi listar tio stycken för olika ändamål!