Jag godkänner att mitt IP-nummer sparas och att cookies används, för statistik och för att förbättra min användarupplevelse. Mer om cookies.
hamburger menu

Vanliga fel i kommunikation på sociala medier

Vare sig du är nybörjare eller erfaren kommunikatör är det inte dumt att kolla in klassiska misstag som görs i kommunikation på sociala medier. Rätt vad det är hittar du en fälla att undvika.

1. Övermarknadsföring av eget material

Studier visar att det främsta irritationsmomentet hos användare är att man publicerar för mycket marknadsföring. En del tester visar på att 80% material som inte är marknadsföring och 20% som är direkt marknadsföring är mer effektivt.

2. Att inte svara på tilltal

De flesta blir irriterade när de inte får svar på frågor, särskilt om det gäller klagomål. I högsta grad gäller det på sociala nätverk.

Svara på meddelanden och negativa kommentarer på poster, och svara snabbt. Automatiska svarsfunktioner som talar om när man kan förvänta sig svar är bättre än inget svar, men se till att följa upp ordentligt.

3. Att köra utan mål

Utan mål för din närvaro på sociala medier är det svårt att veta hur det faktiskt går. Tydliga mål gör det lättare att nå dem samt veta hur det går för er att nå målen. Specifika, mätbara, allvarliga, relevanta och tidsbaserade (SMART) mål är en metod för att sätta upp rimliga mål och se till att de nås.

4. Fel plattform

Alla plattformar har inte samma publik, så det du publicerar på den ena plattformen ska nog inte vara samma som den nästa. Varför ska du lägga krut på en plattform där inte din publik är?

Använd marknadsanalys för att ta reda på var dina läsare finns.

Olika plattformar har olika tilltal och stil också; sätt dig in i dina kanaler så att du inte sticker ut på fel sätt.

5. För lite bilder

Är du ute efter att dina inlägg delas så är bilder, rörliga eller stillbilder, nyckeln. Studier visar att människor delar visuellt material uppemot 40x oftare än annat innehåll.

En bild går så fort att läsa in för hjärnan jämfört med text.

6. Dina rubriker är platta

Åtta av tio läser rubriken, men bara två av tio fortsätter till texten. Rubriken är det viktigaste innehållet för att få läsarna att läsa. Lägg rejält med tid på att forma slagkraftiga rubriker.

Johannes Oscarsson

Så väljer du rätt bild

Det är ofta lättare sagt än gjort att välja rätt bild. Förhoppningsvis kan vi göra det iallafall lite enklare för dig med dessa fem knep.

10 fototrender från 2000-talet att inspireras av

När vi vänder blad till ett nytt decennium passar det att titta bakåt och se vilka trender som rådde under 2000-talets första tio år. En del tekniker och uttryck håller fortfarande och kan ge en modern/retro-känsla i din bildsättning, medan andra… gärna får stanna på hyllan. Som bonus får du förslag på hur du kan vrida trenden till att bli mer modern!