Jag godkänner att mitt IP-nummer sparas och att cookies används, för statistik och för att förbättra min användarupplevelse. Mer om cookies.
hamburger menu

Tio verktyg för effektivt fjärrarbete

När nu fjärrsamarbete är mer aktuellt än någonsin och många verksamheter har hela eller delar av personalen arbetandes hemifrån, behövs nya och bättre verktyg. Vi listar tio stycken för olika ändamål!

Möten sköts gärna online, så när varje deltagare fått ett headset inkopplat till sin dator eller telefon ska man välja en bra tjänst. Vår första rekommendation är Google Hangouts, eftersom många redan har ett google-konto och Hangouts stöder skärmdelning för presentationer och liknande.

Hangouts stöder chattar, röstsamtal och video – både mellan två eller flera personer. Ett tips är att starta ett testsamtal, klicka på inställningshjulet och kolla så att rätt mikrofon och hörlurar är valda.

Om man måste dela flera skärmar på samma gång, eller hålla större möten än 100 deltagare, tillfälligt dela upp konferensen i mindre grupper eller genomföra prov är Zoom en populär variant. Zoom finns i en kostnadsfri och en betald version.

Slack används av många organisationer som ett ”virtuellt kontor” där folk kan prata med varandra och dela projekt för att konversera kring. Tack vare att det är så populärt finns integrationer mot många andra verktyg.

Trello och Asana är verktyg för att hålla ordning på projekt, planera när saker ska vara gjorda och vem som ska göra det. Kommentarer, bilagor och återkommande uppgifter kan läggas in.

Att dela gemensamma lösenord genom att skriva upp dem i ett öppet dokument är arkaiskt och innebär förstås en stor säkerhetsrisk. Moderna lösenordshanterare som DashLane, LastPass eller 1Password har lösningar för att dela vissa lösenord med olika användare. De integreras i webläsare både på dator och mobil och kan skapa unika lösenord för varje hemsida, tjänst eller liknande vilket höjer säkerheten enormt. Och användaren behöver bara minnas ett lösenord, eller låsa upp med fingeravtryck eller ansiktsscanning.

Zapier är en tjänst som knyter ihop olika webtjänster med varandra för att se till att projekt och data är i synk, och kan även utföra kommandon: När ett mail kommer in, kopiera bilagan till Drive och skicka mig ett meddelande i Slack, exempelvis.

Tangentbord, mus, skärm och headset. Det går inte att komma ifrån att laptops och plattor är smidiga, men ergonomin blir gräslig efter ett tag. Många jobbar mer effektivt om de har två skärmar, och ett laptopstativ kan höja upp datorn till en mer bekväm arbetsposition. En bra mus är också guld värd som alternativ till pekplattan.

För att hålla fokus är det viktigt att skilja på arbetstid och rast. En teknik för detta är Pomodoro, där man jobbar 25 minuter och sedan tar 5 minuter rast. Var fjärde pomodoro tar man en längre rast på tio minuter. Tomato-timer gör detta direkt i webläsaren, och PomoDoneApp integrerar med Zapier så att du inte blir störd på Slack medan du betar av ett arbetspass. Flowtime är en annan produktivitets-metod som är mer flexibel med tid för att hjälpa dig uppnå ”flow” i arbetet. Ett verktyg för det är Toggl, som integrerar med Zapier.

Johannes Oscarsson

De dolda jämställdhetsfällorna du trillar i med bilder

Vilka som syns, och hur de avbildas, påverkar hur kommunikationen landar hos publiken. Om vi ser samma sak gång på gång nöts det in att det är så verkligheten ser ut, och kanske ska se ut. För att undvika gamla mönster och stereotyper kan du börja med de här klassiska fällorna.

Så blir bilden bättre med Kurvor

Använder du nivåer (Levels) för att färgkorrigera bilder? Kurvor (Curves) är ett mer kraftfullt men ändå finslipat verktyg för att ändra balansen mellan färger, ljus och kontrast i en bild. Genom att sätta ut enkla punkter och dra kan du färgkorrigera bilder, öka kontrasten i bara de mörka partierna eller ljusa upp de ljusa partierna.